17 éves a YouTube

Néhány eget rengető számadat. 1,7 milliárd egyedi havi látogató.  14,3 milliárd látogatás havonta. Minden egyes percben összesen közel 700 000 órányi videó streamelése. A 10 legnézettebb videót darabonkán több mint 4 milliárdszor nézték meg. Szinte felfoghatatlan számokat produkál a YouTube, amely a világ legnépszerűbb és legismertebb videómegosztó platfomjává nőtt. A történet 17 évvel ezelőtt, 2005-ben egy hűvösnek ígérkező áprilisi napon kezdődött a San Diegói Állatkert elefántkifutója előtt. Akkor még kevesen gondolták, hogy  mindez egyszer hová fejlődhet.

A YouTube kezdetei

A népszerű videómegosztó első feltöltött 19 másodperces klipjében a platformot alapító egyik srác, Jawed Karim áll az állatkertben és arról beszél, hogy az elefántoknak milyen meglepően hosszú ormánya van. Ki hitte volna, hogy ez az esetlen, gyenge minőségű kis home videó az egyik legmeghatározóbb online “forradalom” fontos mérföldköve lesz. Két jelentős internetes tartalomelőállítási és – fogyasztási hullám érkezett ugyanis. Az egyik az úgynevezett fogyasztók által előállított tartalmak előretörése, a másik pedig az audiovizuális tartalmak berobbanása. Bár ezekre minden bizonnyal lehetett számítani, a mértéküket valószínűleg nagyon kevesen látták előre. A videós tartalmak előretörésében persze a technikai fejlődés is sokat segített, hiszen ehhez nagyobb sávszélességre volt szükség. De ki gondolta volna akkoriban, hogy a házi módszerekkel előállított klipeket, hanganyagokat egyszer majd többen nézik és hallgatják, mint a hatalmas költségvetésű, professzionális stábokat felvonultató cégek anyagait. Ennek illusztrálására talán elég az az adat, hogy Joe Rogan, közéleti ügyekkel foglalkozó amerikai vlogger adásait az USA-ban naponta kb. 3 millióan követeik, miközben a globálisan jól ismert CNN tévécsatorna csúcsidős átlagnézettsége az Egyesült Államokban az 1 milliót sem éri el.

Hová fejlődött a YouTube?

Az új videómegosztó platform alig néhány év leforgása alatt szélsebesen meghódította a globális internetet. Jelenleg ez a világ második leglátogatottabb weboldala (a Google mögött). Az adatok szerint az USA-ban a felhasználók 62%-a naponta látogatja az oldalt, és a látogatók átlagosan napi 19 percet töltenek itt. A globális internethasználók több mint 80%-a használta már a YouTube-ot (vagyis gyakorlatilag mindenki), és a YouTube a harmadik legnépszerűbb keresőkifejezés a Google-ön. Talán ezekből a sebtében összegyűjtött adatokból is látszik, hogy az eredetileg amatőr videók bemutatására létrehozott egyszerű online felület milyen egészen elképesztő karriert futott be.

Mire tanít a YouTube sikertörténete?

A fő kérdés azonban most is az a számomra, hogy vajon az átlagos cégvezető mit tanulhat a YouTube páratlan sikeréből.       

A siker megjósolása

Az első és talán legfontosabb tanulság számomra, hogy mennyire nehéz felmérni, illetve előre látni, hogy milyen fejlesztés lesz sikeres és mi nem. A YouTube indulásakor is voltak szép számmal, akik értetlenül fogadták az ötletet, és csak kevesen láttak valódi fantáziát benne. Persze nekik lett igazuk. Inkább csak utólagos okoskodás, hogy amikor a platform elindult, a fogyasztók által generált tartalmak első sikerei már látszottak (hiszen már léteztek népszerű szöveges blogok), és a technológiai háttér fejlődésére is lehetett számítani. Vagyis aki kellően körültekintően értékelte a helyzetet, megláthatta a potenciált ebben az újdonságban. Ebből azt szűrhetjük le magunknak, hogy minden fejlesztés vagy új irány tervezése során legyünk nagyon-nagyon körültekintők, alaposan tekintsük át a fejlesztéssel kapcsolatos valamennyi releváns információt, és csak ezek ismeretében hozzunk döntéseket.    

A fejlesztések hatásai

A YouTube kihasználta a technikai fejlődés lehetőségeit és épített a fogyasztók új irányokba forduló érdeklődésére. Ugyanakkor aktívan részt is vett a trendek alakításában, hiszen nagyban hozzájárult a videós tartalmak előállításának és online fogyasztásának további népszerűsítéséhez. Egy-egy ilyen fejlesztés kapcsán mindig érdemes végiggondolni, hogy annak milyen hatása lehet a fogyasztók hétköznapi életére, vásárlási vagy bármilyen egyéb szokásaira. Ha erre is figyelmet fordítunk, talán még jobb termékeket vagy szolgáltatásokat alakíthatunk ki és még nagyobb sikereket érhetünk el.

Pillangó effektus

Manapság már elképzelhetetlen, hogy olyan mobilt vásárolnánk, amelyben ne lenne kiváló fotókat és videókat felvenni és megosztani képes kamerarendszer. Úgy érzem, a YouTube-nak még ebben is lehetett némi szerepe. A home videók rögzítése persze régi hagyomány, ám a mobilok jelenkori térhódítása előtt rövid ideig léteztek olyan tenyérben elférő apró videókamerák, amelyekről egyetlen gombnyomással posztolhattuk a rögzített filmecskéket a YouTube-ra. Vagyis egy-egy jól sikerült fejlesztés valóságos technológiai pillangó effektust képes elindítani: más területeken működő vállalkozásokat is újdonságokra inspirálhat, amely újítások utána vissza is hathatnak az eredeti fejlesztésre.     

A YouTube története ritkaságszámba menő sikersztori, ugyanakkor az átlagosa cégvezetők is sokat tanulhatnak belőle. Hozzunk körültekintő döntéseket, próbáljuk végiggondolni, hogy terveink milyen hatásokkal járhatnak a fogyasztókra nézve, illetve azt, hogy milyen egyéb fejlesztéseket inspirálhatnak. Ha mindez sikerül, miden korábbinál sikeresebben vezethetjük cégünket.