Családi vállalkozás

Kevesen tudják, hogy az európai, sőt az egész világgazdaság egyik fő mozgatói a családi vállalkozások. A család olyan erős kötelék, amely az üzleti életben is nagy jelentőséggel bír. Talán sokakat meglep, de például az Aldi, az Auchan, a Continental, a Roche gyógyszergyár, a Metro üzletlánc, a Bosch, a BMW, vagy a Volkswagen mind-mind családi vállalkozások Európában. A gazdasági szakemberek igyekeztek pontosan meghatározni, hogy vajon milyen vállalatot lehet családi vállalkozásnak nevezni. Az a konszenzus született, hogy az olyan vállalkozások, amelyeknek legalább 50%-a családi tulajdonban van, tőzsdén jegyzett cégek esetében a családi tulajdonnak 30% körül kell lennie.

Mik az előnyei

Saját tapasztalatból is mondom, hogy egy családi irányítású vállalat számos előnyt hordoz. Az egyik legfontosabb talán a stabilitás. Persze egy családban is lehetnek nehézségek és ellentétek, de általánosságban azért elmondható, hogy a családi tulajdonú vállalkozások stabilabbnak bizonyulnak versenytársaiknál. Ennek ellentmondónak tűnik az a megállapítás (de valójában szorosan összefügg ezzel), hogy a családi vállalkozások jóval flexibilisebbek tudnak lenni más tulajdonosi struktúrájú versenytársaiknál. Érdekes tény, hogy a 2008-as válságot – talán ezen tulajdonságuk, talán egyéb okok miatt – Európában jobban viselték a családi tulajdonban lévő vállalatok. A harmadik fontos előny, hogy szerencsés esetben a vezetők új generációja a szó szoros értelmében együtt nő fel a vállalattal. 

Új generáció – folytonosság és új lendület

Különösen büszke vagyok arra, hogy mi is részei vagyunk ennek a fontos világnak. Családi gyökerű vállalatunkat ebben a struktúrában tudtuk sikerre vinni, és mind a mai napig ilyen tulajdonosi szerkezetben működtetjük. A családi vállalkozások egyik legnehezebb feladata, ugyanakkor – ha sikeresen zajlik – egyik legszívmelengetőbb folyamata a generációváltás. Ez a téma különösen aktuális napjainkban, hiszen a rendszerváltás körül létrehozott és azóta jól működő családi vállalatok alapítói lassan olyan életkorba érnek, hogy érdemes a staféta átadásán gondolkodniuk. Az egykori kisfiúk és kislányok egy szempillantás alatt felcseperednek, és szerencsés estben érdeklődést mutatnak a vállalkozás iránt, sőt akár szívesen részt is vesznek benne. Az új generáció időben történő bevonása a munkába fontos lehet a folytonosság megteremtésében és megőrzésben. Ugyanakkor a fiatalok általában új ötletet, új lendületet hoznak a mindennapi működésbe, néha pedig teljesen új lehetőségeket, új piacokat nyitnak a vállalat számára.

Fazekas Zsolt és fia Fazekas Bálint
A fiatalok általában új ötletet, új lendületet hoznak a mindennapi működésbe.

Nincs ez másként nálunk sem. Örülök, hogy Bálint fiam a tanulmányait követően belépett a céghez és nálunk kamatoztatja az idehaza és külföldön megszerezett tudást. Egyre több feladatot és felelősséget lehet a vállára helyezni. Az utóbbi időszakban sikeresen építi az Euronics nemzetközi kapcsolatait, és büszkén nézem a Dyras márka sikeres bevezetését, amely teljes egészében az ő feladata. A saját márka építése olyan fejlesztés, amely egészen új lehetőségeket nyit az Euronics számára. Úgy látom, óriási motiváció Bálint számára is, hogy 1200 család részére mi adjuk a megélhetés lehetőségét, és látom a munkáján, hogy szeretne ő is hozzátenni ehhez a vállalkozáshoz. Bár mi ketten nagyon más személyiségek vagyunk, az értékrendünk nagyon hasonló, így teljesen kiegészítjük egymás gondolkodását. Mindketten a hosszútávú értékteremtést, a kollegák biztonságát és a családot tartjuk a legfontosabbnak.

Úgy érzem, nálunk is megvalósul, hogy a következő generáció egyszerre tudja biztosítani a folytonosságot és stabilitást, és tud új lendületet hozni a vállalat működésébe.  Úgy látom, ezek hatalmas fejlődési lehetőségeket kínálnak az Euronics számára.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .