Legfontosabb készségek, ismeretek, amelyekkel egy jó vezetőnek rendelkeznie kell

Vezetői képességek

Újra felgyorsult a koronavírus terjedése a világban. Minden országban sorra jönnek az újabb korlátozások a járvány megfékezése érdekében. A hírek szerint a várva várt vakcina csak hónapok múlva kerülhet forgalomba, és azután még az is hosszú idő lesz, mire minden veszélyeztetett csoportba tartozót sikerül beoltani. A járvány várható gazdasági hatásai egyelőre szinte beláthatatlanok. Közben az orrunk előtt zajlik a világtörténelem egyik legkiélezettebb amerikai elnökválasztása, amelyről egyelőre annyit tudunk biztosan, hogy a jelöltek rekordszámú szavazatot gyűjtöttek be. Mondanom sem kell, hogy a várhatóan hosszú huzavona után kikristályosodó végeredmény szintén hatalmas hatással lesz a gazdaság alakulására. Ha mindez még nem lenne elég, igencsak aggasztó híreket lehet hallani a klímaváltozással kapcsolatban is, ami egy a miénkhez hasonló, erős mezőgazdasággal rendelkező piacot különösen érzékenyen érinthet.

Ki a jó vezető?

Nem meglepő, hogy az utóbbi időben elég sok szó esik arról, hogy az előttünk álló, kihívásokkal teli időszakban melyek lehetnek a legfontosabb készségek, ismeretek, amelyekkel egy jó vezetőnek rendelkeznie kell. Vajon elegendő-e a régi menedzsment eszköztár vagy teljesen új megoldásokra lehet szükség? Ki lesz a jövő sikeres vezetője: aki irányt tud mutatni másoknak, vagy aki jól látja, hogy merre mennek mások? Aki képes megismerni és kiszolgálni a fogyasztói igényeket, vagy aki képes arra, hogy a maga képére formálja azokat? Aki hagyományos vezetőként a csapat előtt járva vezet, vagy aki a csapat tagjaként koordinálja a munkát? Izgalmas kérdések, amelyekre néha egymásnak egészen ellentmondó válaszok születnek  

Vezetői készségek

Nemrég találtam egy érdekes írást, amelyben azokat a vezetői készségeket és gondolkodásmódokat szedték sorba, amelyekkel a jövő vezetői hatékonyan tudnak érvényesülni. Az egyik ilyen a különböző nézőpontok és vélemények elfogadása, megfontolása. Megváltozott világunkban szükség van arra, hogy a jó vezető többféle nézőpontot is mérlegelni tudjon és nyitott legyen az övétől eltérő gondolatokra is. A korábbi hagyományos vezető szerepet fokozatosan felváltja a segítő vezető alakja, aki segíti a munkatársakat a célok elérésében, új ismeretek elsajátításában. A jövő vezetője egyszerre séf és felfedező. A konyhafőnökök a hozzávalók és fűszerek adagolásának mesterei, ugyanígy a jó vezetők is biztos kézzel bánnak a csapatokkal, a folyamatokkal, technológiákkal. A nagy felfedezők sohasem féltek új, járatlan területekre lépni, nem féltek az extra kihívásoktól, mindig nyitottak voltak az új ötletekre. A jó vezető sokban hasonlít rájuk.

A “szuperhős vezető”

Az utóbbi időszak tapasztalatai alapján én a következőkkel egészíteném ki a fenti gondolatokat. Meggyőződésem, hogy a jelenlegi helyzetben az a vezető lehet igazán sikeres, aki kezelni tudja a bizonytalanságot. Ez önmagában szép gondolat, de mit is jelent a gyakorlatban? Az ember alapvetően úgy van kitalálva, hogy szereti a biztonságot. Akkor érezzük jól magunkat, ha az élet kiszámítható: az üzlet a korábbi tervek szerint gyarapszik. Jelenleg viszont az a helyzet, hogy a már sokszor ismételt okok miatt rendkívül képlékennyé vált minden, a korábbi üzleti terveket újra és újra módosítani kell. A jó vezetőnek mindig van B és C terve.

Korunk egyik legnagyobb kihívása a HR ügyekhez kapcsolódik. A folyamatok már korábban elindultak, de kétségtelenül a járványhelyzet lett az egyik fő katalizátor. Egyre többen dolgoznak otthonról vagy választanak különbözőn nem hagyományos munkavállalói megoldásokat (részmunkaidő stb.). Ez persze szép és jó, ám korábban szinte ismeretlen kihívások elé állítja a vezetőket. Éppen ezért szerintem a jelen és jövő vezetőinek fontos képessége az empátia és a rugalmasság. Kellően empatikusnak kell lenni az alkalmazottak különböző élethelyzeteinek kezelésére, és kellő rugalmassággal kell elfogadni a lehetőségekhez mérten flexibilis munkaviszonyból eredő helyzeteket.

a jelen és jövő vezetőinek fontos képessége az empátia és a rugalmasság

A sikeres vezető egyik legfontosabb “szuperhős képessége” az aktív figyelemre és a tanulásra való hajlam. Hatalmas sebességgel változnak a piacok és a technológiák. A hagyományos kereteket feszegető vállalatok jelennek meg és egyik pillanatról a másikra írják felül a játékszabályokat. Szinte a semmiből előkerült startupok néhány év alatt hagyományos piacok létét képesek fenyegetni (lásd AirBnB, Uber stb.). Néhány éve még csak a profik számára készült technológiák (akár szoftverek, akár kézzel fogható eszközök) ma már szinte mindenki számára elérhetők, ami szintén fontos piaci hatásokat okoz. Amelyik vezető ezeket nem tudja lekövetni, biztos, hogy előbb-utóbb háttérbe szorul.

A cél változatlan

A vezetők dolga sohasem volt könnyű, ám a jelenlegi helyzetben korábban nem látott kihívásokkal szembesülünk nap mint nap. A cél persze változatlan: hogyan tudjuk megőrizni a csapatunk kellő motivációját és közben fenntartani az egész vállalat sikeres működését.