A végtelenbe… és tovább

Richard Branson angol millárdos arra készül, hogy még ebben az évben űrkirándulást tesz egyik vállalkozása, a Virgin Galactic gépével. Mit tanulhatnak a hazai cégvezetők néhány globális nagyvállalat űrturisztikai versenyéből? Milyen tanulságokkal szolgálhat Richard Branson legújabb nyilatkozata?

Új korszak kezdetén

Korábban az űrverseny kifejezés inkább a politikai nagyhatalmak sajátos küzdelmére utalt. Az országok újabbnál újabb eszközöket fejlesztettek, hogy még a világűrből is sakkban tartsák egymást. Manapság ez a piac is demokratizálódik – legalábbis a szónak abban az értelmében, hogy nemsokára kellő anyagi forrással rendelkező átlagemberek is nagy számban utazhatnak az űrbe. Úgy tűnik, nyakunkon az űrturizmus kora. Ezzel összefüggésben a globális nagyvállalatok küzdelme a korábban inkább a Csillagok háborúja és a Star Trek világából ismert terepen is kezdetét vette.

A minap futottam bele egy rövidke cikkbe, amelyben egy Richard Bransonnal készült interjúból idéznek. Az angol vállalkozó azt állította, cége egyre közelebb jut ahhoz, hogy valóban utasokat szállíthasson az űrbe. Reményei szerint még ebben az évben ő maga is ellátogathat a bolygónkon kívüli világba a Virgin Galactic gépének fedélzetén. Igen ambiciózus cél, ráadásul már korábban is mondott hasonlókat, ám azok a tervek végül különböző okokból meghiúsultak. Korábban Branson cége volt az egyetlen űrturisztikai vállalkozás a világon, ám újabban az Amazon-alapító Jeff Bezos is hasonló babérokra tör Blue Origin nevű vállalkozásával. A vállalati űrverseny új fejezethez érkezett.

Mit tanulhatunk Bransontól?

Nyakunkon az űrturizmus kora

Mit tanulhatunk Bransontól?

Szép, szép, de mi közünk nekünk ehhez – mondhatnánk. Azt gondolom, nagyon is sok. Branson története számos olyan tanulsággal szolgál, amelyeket mi, közép-európai vállalatvezetők is hasznosíthatunk. Készítettem egy rövid listát ezekről.

  • Merjünk nagyot álmodni, és utána mindent tegyünk meg a sikerért! Nagyon fontos, hogy cégünk építése során mindig megmaradjon bennünk a gyermeki képzelőerő szabadsága, amelyet nem kötnek az ismert világ megváltoztathatatlannak vélt tényei. A levegőnél nehezebb tárgyak sohasem fognak repülni – mondták régen az okosok, azután jöttek a Wright-fivérek, akik még nem veszítették el repüléssel kapcsolatos gyermeki ábrándjaikat… Amikor megvan a cél, mindig az lebegjen a szemünk előtt, és mindent tegyünk meg a sikerért. Ha úgy érezzük, ez megtörtént, bárhogyan is alakul a projekt sorsa, nyugodtan nézhetünk a tükörbe.
  • Néha szükség van erős mondásokra, hogy felfigyeljenek ránk. Richard Bransonra akkor is figyelnének, ha nem keresné a rivaldafényt. Ennek ellenére tisztában van vele, hogy néha – különösen az erősödő versenyhelyzet idején – szükséges valahogyan kitűnni a tömegből. Sokan félnek nagy kijelentéseket vagy vállalásokat tenni, mert azt gondolják, egy-egy meg nem valósult terv vagy félresikerült termék alapvetően rengeti meg a vállalat hírnevét. Úgy tűnik, egyre több cég gondolja ezt másként. Elég csak a Google „try and error” jellegű piacra lépéseire gondolni: a vállalat nem ritkán korai stádiumban piacra dobja termékét/szolgáltatását, így gyakorlatilag a fogyasztókkal teszteli azokat. Amit nem megfelelőnek ítélnek, rezzenéstelen arccal kivonják a piacról. És ezek a lépések semmivel sem rontják a vállalat jól felépített hírnevét.
  • A kezdeti sikertelenség ne bátortalanítson el! Branson több sikertelen próbálkozást és kísérletet követően (ezek között még halálos baleset is akadt) jutott el oda, ahol most tart. Több olyan pillanat is volt ebben a történetben, amikor egy kevésbé elszánt cégvezető minden bizonnyal inkább kilépett volna, vagy más irányba terelte volna a történéseket. Nem úgy az igazán céltudatos vezető. Elismerte a hibákat, tanult is azokból, de nem adta fel.
  • Mindig a versenyt szem előtt tartva működjünk a piacon! Meggyőződésem szerint akkor leszünk igazán sikeresek, ha mindig versenyüzemmódban tevékenykedünk. Az űrturizmus piaca ékes példáját adja, hogy monopol helyzet még ebben a különleges iparágban sem tartható fenn sokáig. Előbb-utóbb jön valaki, aki jó ötletnek látja versenyre kelni velünk. Akkor lehetünk nyerő pozícióban, ha erre eleve felkészülünk.

Biztos vagyok benne, hogy nincs már messze az idő, amikor az űrrepülés nem lesz sokkal különlegesebb dolog, mint manapság egy interkontinentális repülőút. Addig azonban még sokat tanulhatunk ennek a különleges, új piacnak a meghódítására törekvő világcégek szárnypróbálgatásaiból.