Elon Musk, Richard Branson, Jeff Bezos. Jól ismert nevek. Vajon mi a közös bennük? Persze azon kívül, hogy a maguk területén – autóipar, szórakoztatóipar, közlekedés, elektronikus kereskedelem, hogy csak néhányat említsük e területek közül – rendkívül sikeres üzletemberek és szinte felfoghatatlan méretű vagyonnal rendelkeznek. Ha az utóbbi időszak sajtóhíreit nézzük, nem kell sokat törni a fejünket, hogy meglegyen a válasz. Mindhármuk tevékenysége azt jelzi, hogy egy egészen új űrkorszak vette kezdetét.
Nyakukon a sci-fi?
Korábban is történt már olyan eset, amikor egy-egy jelentős vagyonnal rendelkező üzletember bevásárolta magát egy űrhajó legénysége sorába. Az egyik leghíresebb közülük a magyar származású szoftverfejlesztő, Charles Simonyi volt, aki kétszer is kipróbálhatta, milyen érzés űrturistának lenni. Ám ezek a korábbi űrkalandok inkább csak egymástól elszigetelt esetek voltak, és az űrturisták nem saját eszközzel hagyták el a bolygót. Most azonban mintha egyfajta új űrverseny kezdődött volna. Ezúttal azonban nem két globális nagyhatalom a főszereplő, mint korábban az USA és Szovjetunió, hanem hatalmas vagyonnal és befolyással rendelkező magánemberek, akik – a mellet, hogy nem vetik meg a rivaldafényt – minden bizonnyal meglátták az űrutazásban rejlő üzleti lehetőséget is. Saját űrkutató-űrutazó cégeket alapítottak, saját eszközöket fejlesztettek. Úgy tűnik, gyakorlatilag új űrkorszak kezdődött, és egyre közelebb kerül a szélesebb tömegek számára is elérhető turisztikai célú űrutazás. Szinte karnyújtásnyira kerültünk a sci-fik világától, amikor űrhajók százai szelik keresztül-kasul a világűrt. Persze ez még nagyon sokáig kizárólag a vagyonos emberek játéka lesz, de a folyamat akkor is elindult.
Mit tanulhatunk ebből?
A fent leírtak önmagukban is érdekesek, de természetesen itt is akad olyan tanulság, amelyet mindenképpen érdemes megemlíteni.
- A technikai fejlődés talán még annál is gyorsabb, mint általában gondolnánk. Közhely, hogy a minket körülvevő technikai környezet, illetve az általunk használt eszközök rendszere hihetetlen sebességgel fejlődik. A 40-es, 50-es éveikben járó generáció tagjai is emlékezhetnek rá, hogy alig néhány évtizede még kurblis telefonok segítségével kommunikáltunk, a 80-as évek vége felé jelentek meg az első személyi számítógépek a családokban (és jó sokáig ritkaság számba mentek), és az országutak tele voltak kétütemű autókkal. Hogy ezzel szemben most mi van, azt nem is sorolom. A milliárdos űrturistákról szóló hírek azonban azt jelzik, hogy a technika talán még az általunk feltételezett tempónál is jóval gyorsabban halad. Ez pedig azt jelenti, hogy semmiképpen sem szabad lemaradni, hiszen aki ilyen sebességű fejlődés mellett hátramarad, az szinte behozhatatlan hátrányba kerül.
- Hatalmas ereje van annak, hogy éppen mi a divatos, mi a „jól eladható sztori” a médiában. A média szerepe talán még soha nem volt akkora mint manapság. Ráadásul ez már nem csak a hagyományos médiumokat (tévé, rádió, újságok, hírportálok), hanem a közösségi média világát is jelenti. Az űrutazás most ilyen sztori, és jól látható, hogy újra hatalmas erőforrások mozdulnak meg ezen a „piacon”.
- Az egészséges verseny általában előre viszi a folyamatokat és segíti a fejlődést. Őszinte kíváncsisággal figyelem, hogy mi lesz ennek az újonnan kibontakozó privát űrversenynek a kifutása. A világgazdaságban látható példák hosszú sora mind azt mutatja, hogy a megfelelő keretek között zajló, korrekt verseny mindig a fejlődés szekerét mozdítja elő. Az egymással versengő vállalatok újabbnál újabb innovatív fejlesztésekkel rukkolnak elő. A konkurenciaharc általában lefelé mozdítja az árakat, ami megint jó hír a fogyasztók számára. Úgy gondolom, az általános technikai fejlődésen belül az űrkutatás vagy űrutazások fejlesztése is hatalmas sebességre kapcsolhat a közeljövőben.
Az új űrkorszak a cégvezetők számára tehát azt is jelzi, hogy mindig legyünk naprakészek a piacunkat érintő technológiai fejlesztésekkel kapcsolatban, figyeljük a jól beazonosítható trendeket és próbáljuk meg kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket. És legfőképpen ne féljünk a versenytől, hiszen az olyan innovációkat eredményezhet, amelyek a mi vállaltunk számára is jelentős előnyöket hozhat.