Mindenki szeret pozitív visszajelzést kapni. Cégvezetők, vagy akár gyereket nevelő szülők tapasztalatai is azt mutatják, valamilyen kívánt viselkedési modell elérése könnyebben megy a sikerek pozitív visszajelzésével (dicsérettel, valamilyen bónusszal), mint a nem sikeres viselkedésre adott negatív reakciókkal (szidással, súlyosabb esetben büntetéssel). Számos kutatásokon alapuló szakmai tanulmány is az bizonyítja, hogy a pozitív feedback motiváló ereje elvitathatatlan.
Dicséret cégeknek
A vállalatokat vagy éppen a vezetőket persze nem szokás úgy megdicsérni, mint ahogyan a jól tanuló gyerekeket a kitűnő félévi bizonyítvány után. A cégek működése során a pozitív visszajelzések terén rendelkezésre álló kevés eszközök közé tartoznak a különféle szakmai díjak. Általában minden területen léteznek ilyenfajta elismerések. Vannak persze a nagyközönség körében is jól ismert “díjmárkák”, ilyen mondjuk a filmesek Oscar-díja, a zenészek, zeneműkiadók Grammy-díja – ezek a kulturális vonatkozásaik miatt váltak széles körben ismertté. Szinte minden szakterületen vannak azonban díjak, elismerések, amelyek az átlagember számára talán ismeretlenek, ugyanakkor az adott területen dolgozó szakemberek, vezetők, cégek teljesítményét hivatottak elismerni, így számukra nagyon fontos üzenetet hordoznak.
A díjak lényege
A szakmai elismerések jelentőségét több szempontból is értékelhetjük. Egyrészt fontosak a vezetők számára, hiszen azt mutatják, hogy az adott területen kiemelkedő a teljesítmény és jó irányba mennek a folyamatok. Ez a jelzés újabb és újabb innovációkat motiválhat, tovább gyorsíthatja a sikeresnek bizonyuló lépéseket. Másrészt – és ez talán kevésbé fókuszba kerülő szempont – fontos visszajelzés lehet a munkavállalók számára. Jó érzés olyan cégnél dolgozni, amely a piacon valamilyen szempontból kiemelkedőt nyújt, és ezt a szakma is elismeri.
Ha külső elemeket is figyelembe veszünk, akkor egy-egy szakmai díj presztízsnövelő lehet az üzleti partnerek felé is. Nagyobb partneri-beszállítói bizalom épülhet egy szakmai körökben elismert vállalat irányába, ami akár a cég profitabilitását is erősítheti. És nem utolsó sorban egy-egy szakmai díj motiváló erővel hathat a vásárlók számára is, hogy ez egy jó cég, érdemes tőle vásárolni. Ebből a szempontból különösen nagy ereje lehet az ún. közönségdíjaknak, amelyeket a vásárlók szavazati alapján ítélnek oda. Ha sokan szeretik egyik vagy másik céget, akkor én is nagyobb bizalommal vásárolok náluk – gondolják sokan.
Az Euronics díjai
Úgy gondolom, az Euronics márka épülése és az itt dolgozó kollégák motivációja szempontjából egyaránt fontos, hogy mi is kaptunk és kapunk szakmai díjakat, elismeréseket. Csak példaként említem, hogy tavaly logisztika kategóriában ismerték el munkánkat az Év Internetes Kereskedője díjon, ami fontos megerősítése volt annak, hogy a logisztika területén tett törekvéseink jó irányba mutatnak.
Még néhány napig lehet szavazni az Ország Boltja versenyen, amelyben az Euronics is megméretteti magát. Mindenkit arra buzdítok, ha van egy pici ideje, energiája vegyen részt a szavazásban, adjon pozitív visszajelzést kedvenc kereskedőinek (remélem persze, hogy az Euronics is közöttük van…), hogy még nagyobb lendülettel tudjunk dolgozni a fogyasztók igényeinek, elvárásainak kielégítéséért.