Rossz napok

A közösségi média – a Facebook, Instagram és a többi hasonló platform – főként azt mutatja, hogy mindig mindenki szép, boldog és vidám. Általában csodálatos helyekre utaznak az emberek, a barátaikkal vagy a családjukkal töltik a sokat emlegetett minőségi időt. Röviden szólva minden tökéletes. Nincs ez másként a szakmai jellegű posztokkal vagy megosztásokkal, kommentekkel sem. Ezekben is mindenki hihetetlenül célratörő, sikeres és legfőképpen produktív. Az a helyzet, hogy akár privát életünkről, akár szakmai mindennapjainkról van szó, másokkal inkább csak az irigylésre méltó jeleneteket osztjuk meg. Ha például a szakmai célú közösségi média bejegyzések igazak lennének, akkor mindenki minden pillanatban motivált és sikeres lenne. De azért tudjuk jól, hogy ez nincs mindig így.

Sikeres fiatal üzletasszony magabiztosan és mosolyogva néz ki az ablakon.

Vannak rossz napok

Bizony mindenki életében vannak rossz napok. Most első sorban szakmai értelemben mondom ezt. Olyan napok, amikor mégsem érkezik meg a rendelés a potenciális kuncsafttól. Amikor valami miatt elégedetlen az ügyfél. Amikor a vezető úgy érzi, a csapata nem érti a feladatot és nem jól teljesít. Amikor a csapattagok úgy érzik, nem találják a hangot a főnökkel. Amikor valahogy semmi sem klappol. És amikor bármihez is fogunk, nem akar sikerülni. Sőt igazából nincs is kedvünk hozzáfogni semmihez. Na, ilyen napokon különösen nagy szükség van valamiféle stratégiára, ami segít átvészelni a helyzetet. A következő apróságok segíthetnek – bár azt ezért meg kell jegyezni, hogy különféle iparágakban és munkakörökben egészen eltérő stratégiák lehetnek működőképesek. Ez inkább csak egyfajta ötletadó válogatás, és a sor szabadon bővíthető.

Tervezés

Azokon a napokon, amikor minden nehezebben megy, mindenféle döntéshozatal is a szokásosnál jóval nehézkesebbé válik. Főleg, ha egy ilyen napon azt kell eldöntenünk, hogy mit is csináljunk éppen. Ezen a helyzeten nagyban segít a feladatok hosszabb távú, mondjuk heti vagy kétheti tervezése. Ha rendelkezünk egy részletes heti vagy kétheti feladattervvel, akkor a kevésbé produktívabb napokon is előre megvan a tennivaló, legalább ennek eldöntésével nem kell terhelni magunkat.

Fiatal kreatív tervező dolgozik az induló vállalkozásán az irodájában.

Öteltelés

A produktivitás visszaesése általában a kreatív energiák időszakos kimerülésével van összefüggésben. Ilyenkor sokkal nehezebb új terveket kovácsolni, új ötletekkel előállni. Ezen az állapoton szintén némi előrelátással, előre gondolkodással tudunk segíteni. Az energikus, produktív időszakokat használjuk ötletelésre és tervezésre. Így a rosszabb napokra inkább a kivitelezés marad, ami sok esetben kicsit gépiesebb, és ilyen értelemben egyszerűbb folyamat.

Automatizálás

Életünk szinte minden részét áthatja az automatizálás. Az interneten chatbotokkal kommunikálunk, okos asszisztensek segítik otthonunk kényelmesebbé tételét, az érdeklődők egy része már próbálhatott önvezető autót – és a sort még hosszan lehetne folytatni. Bármilyen meglepően is hangzik, de a vállalatvezetők, menedzserek munkájában is egyre nagyobb szerepet kap az automatizálás. Különböző kommunikációs folyamatok például – bizonyos applikációkkal –  szinte teljesen automatizálhatók: a csapat értesítése új leadekről vagy ügyfelekről, az új ügyfelek kiértesítése, különböző platformokon érkező tennivalók összefésülése stb. Ha a produktív napokat arra használjuk, hogy a lehető legtöbb feladatelemet automatizáljuk, biztosan sokat teszünk azért, hogy a rosszabb napok is hatékonyan teljenek.  

Kezdjük a legrosszabb/legnehezebb feladattal

Akármennyi tervezés és felkészülés is előzi meg a nem annyira produktív időszakjainkat, biztos, ezeken a napokon is lesznek előre nem látott kérések, tennivalók, feladatok. Az egyik leghasznosabb stratégia ilyen esetben (és más napokon ugyanúgy) a legrosszabb vagy legnehezebb, legkellemetlenebb feladattal kezdeni a sort. Ha egy ilyen dolgot görgetünk magunk előtt a nap során, az minden más munkánkra rányomja a bélyegét. Másrészt nagyon motiváló tud lenni, ha a késő délelőtti kávénkat vagy teánkat már úgy tudjuk elfogyasztani, hogy a nap legnagyobb kihívásán túl vagyunk.

Talán a fenti ötletekből is látszik, hogy a megoldás nem ördöngősség. A lényeg: készüljünk fel előre a rossz napokra – hiszen akár mennyire is szeretjük a munkánkat és motiváltak vagyunk, azok előbb vagy utóbb biztosan bekövetkeznek. Használjuk ki a produktív napok lendületét és energiáját arra, hogy a rossz napok se teljenek el teljesen feleslegesen. Ez nemcsak nekünk, de a vállalatunk számára is gyümölcsöző lesz.