NASA – holdporból oxigént

A rendkívüli eredmények eléréséhez néha minden korábbitól különböző megoldásokat kell találnunk. – Ez a mondat forgott a fejemben nemrég. Érdekes módon pont ekkor akadtam egy tudományos hírre, amely akár az illusztrációja lehetne ennek a gondolatnak

Holdporból oxigént

A rövid hír arról szólt, hogy az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal, közismert nevén a NASA jelentős támogatást nyújtott egy startup számára, amely holdporból nyerne ki oxigént. A cikkek arról is beszámolnak, hogy kutatás célja kettős: az élő szervezetek számára belélegezhető gáz kinyerése, illetve akkumulátorok gyártásában és gépjárművek működtetéséhez szükséges oxigén előállítása. Ha egy lépéssel távolabbról nézzük, akkor azt is lehet mondani, hogy a stratégiai cél a leendő holdbázisok minél önellátóbbá tétele.  

Átlagos tudású és érdeklődésű médiafogyasztóként egészen elképesztő ötletnek tartom, hogy az eddig talán értéktelennek, sőt rendkívül veszélyesnek tartott holdpor lehet az oxigénelőállítás egyik fontos forrása a holdon. Úgy gondolom, ez a kutatás az out-of-the-box gondolkodás legszebb példái közé tartozik.

Fektessünk kompetenciába

Ugyanakkor a történet menedzsment szempontból egyéb érdekességeket is rejteget. Minden vállalat örök kérdése az új kompetenciák megszerzése. Ennek két alapvető útja lehet: belső fejlesztéssel vagy “vásárlással”. Előbbire lehet jó példa, amikor az embereinket vagy az embereink egy részét különböző tanfolyamokon tovább képezzük. Manapság szinte minden szakterületen logikus belső kompetenciafejlesztés lehet a munkatársak digitális szakértelmének bővítése, de számos egyéb példát is mondhatnánk. Az új kompetenciák “külső piacról” történő beszerzése szintén izgalmas feladat. Általában jóval több anyagi ráfordítást igényel, de jó esetben sokkal hamarabb hoz eredményeket. A NASA most az utóbbit választotta: nem saját maga kezdett kutatásokba (legalábbis a cikkek erről nem írtak…), hanem komoly befektetéssel vásárolt megoldást egy piaci szereplőtől.

Tanfolyam kontra új ember

Aki azt gondolja, hogy a fenti dilemma csak a nagyobb cégeket érinti, erősen téved. Akár egy egyéni vállalkozó is szembesülhet azzal a kérdéssel, hogy bizonyos feladatokat megtanuljon maga, vagy kiadja szakértőnek. Ahol alkalmazottak vannak (akár csak néhányan is), ott pedig a fejlesztések szinte állandó problémája a tanfolyam kontra új ember kérdés. Természetesen nem létezik minden helyzetre alkalmazható aranyszabály, hiszen minden cég és minden szituáció más és más. Azt azonban mindig fontos szem előtt tartani, hogy van választási lehetőség. 

Az ESA által kiadott fantáziarajz egy 3D nyomtatott holdbázisról
Az ESA által kiadott fantáziarajz egy 3D nyomtatott holdbázisról
Fotó: Bernard Foing / AFP