Apple, Nike, Starbucks, Amazon. A sort még hosszan folytathatnánk. Hogy mi a közös ezekben a cégekben? Nem követik a trendeket, hanem formálják azokat. Nem állnak be illedelmesen a sorba, hanem bátran szembe mennek az árral.
Mozit vesz a könyvesbolt
A legutóbbi ilyen jellegű hír, hogy az egykor online könyvkereskedőként indult, azóta a világ egyik legnagyobb médiavállalatává erősödött Amazon éppen mozihálózatot készül vásárolni. Hogy miért? Senki sem tudja. De biztosan jó okuk van rá. Amikor néhány évvel ezelőtt mindenki arról beszélt, hogy a kereskedelem jövője az online és a vásárlók ezentúl csak az interneten keresztül vásárolnak majd, az Amazon azzal lepte meg a piacot, hogy könyvesboltok nyitásába fogott. Nem sokkal később a téma az élelmiszer-kiskereskedelem online fejlődése lett. Mit csinált erre az Amazon? Bio élelmiszerhálózatot vásárolt igen jelentős összegért. A piac meg tanácstalanul nézte, mi történik itt. A vállalat az eredeti szakterületén sem tétlenkedett, a könyves szakmában is húzott néhány merészet: például publikálási lehetőséget kínált a szerzőknek, ezzel nyíltan hadat üzenve a klasszikus könyvkiadói iparágnak.
Bátraké a szerencse
Persze a hazánkban tevékenykedő vállalatok jelentős része nincs abban a piaci helyzetben, hogy a globális trendeket alapjaiban megrengető lépéseket tegyen. A tanulság azonban az, hogy legyünk bátrak és merjünk szembe menni a tömeggel. A meglepetés erejében mindig lehet bízni. Természetesen a váratlan húzásokat is alapos elemzésnek és tervezésnek kell megelőznie, ellenkező esetben könnyen kamikaze húzások sorozatát követhetjük el.