Sokan félnek a változástól és jobb szeretnek mindig mindent a régi kerékvágásban tartani. Ha készülne ilyen felmérés, biztos vagyok benne, hogy a „járt utat a járatlanért…” kezdetű mondás az emberek három legkedvesebb bölcsessége között lenne. Én ezt egy picit másképp látom. Nagyon izgalmas megfigyelni, hogyan alakul, formálódik a minket körülvevő világ. A piac alakulása szinte a biológiai evolúcióhoz hasonlítható. Kialakul egy rendszer, amely egyszer csak megváltozik. Akik tudnak alkalmazkodni, azok túlélnek, sőt meg is erősödhetnek, aki erre képtelen, az lemarad és idővel eltűnik.
Black Friday
Ennek a folyamatnak egyik példája a Fekete Péntek története is. A fogalom alig néhány évtizedes múltra tekint vissza. Az USA-ban született, ahol első alkalommal a rendőrség nevezte így a Hálaadás utáni első pénteket, mert a karácsonyi bevásárlási láz megindulásával hatalmas forgalmi dugók keletkeztek mindenfelé. Azután ez annyira megtetszett egyeseknek, hogy az ünnepi kereskedelmi szezon kezdetét jelezték vele, és számos akciót indítottak ekkor a vásárlás további ösztönzésére. Ez kb. tíz évvel ezelőtt történt, és azóta is töretlen népszerűségnek örvend. Sőt, öt évvel ezelőtt már nálunk, a magyar piacon is megjelent. Úgy tűnik, hagyomány született az orrunk előtt.
Kutatás a Black Friday akciókról
Idén a GKI Digital közreműködésével kutatást végeztünk a fekete péntekkel kapcsolatban. Az eredmények jól illusztrálják, hogy a hazai piac hogyan formálja a saját képére ezt az amerikai kereskedelmi hagyományt. A szakemberek szerint nálunk akár két hétre is elhúzódhat ez az akciós időszak, és az online forgalom elérheti a 40 milliárd forintot. Az előrejelzések szerint az idei akciós időszakban több mint 800 ezer vásárló fog online is rendelni, ami újabb visszaigazolása az omnichannel értékesítés fontosságának. A kutatás egyik legérdekesebb eredménye számomra az volt egyébként, hogy a magyar vásárlók a Black Friday akciókat még nem a karácsonyi vásárlásra használják, ekkor még inkább saját célra vásárolnak.
A fejlődés motorja
Az Euronics vezetőjeként számomra különösen izgalmas ennek az amerikai kiskereskedelmi hagyománynak a hazai megjelenése és megerősödése. Nagyon örülök annak, hogy áruházláncunk az üzletekben és a webshopunkban is jól tudott alkalmazkodni az új viszonyokhoz, és a külső körülmények változását a saját fejlődés motorjává tettük.