Néhány napja megszüntették a járványellenes intézkedések részeként bevezetett közterületi ingyenes parkolást. Ez újabb fontos jele annak, hogy lecsengőben a koronavírus járvány, és az élet lassan visszaáll a régi kerékvágásba. Ez persze számos kérdést is felvet a cégvezetők számára, hiszen az otthoni munkavégzés, a kollégák közötti közvetlen személyes kapcsolatok hiánya olyan változásokat indíthatott el, amelyeket nehéz visszafordítani.
Megváltozott kommunikáció
A koronavírus járvány alapjaiban rendezte át az életünket a tavalyi év elején. A munkavégzésünk folyamatai és a magánéletünk számos aspektusa változott meg egyik napról a másikra – és a vártnál jóval hosszabb időre. Szerintem 2020 márciusában senki sem gondolta volna, hogy a diákok hónapokra digitális oktatásba kényszerülnek, hogy a vendéglátóhelyek java része hosszú-hosszú időre szinte vagy teljesen leáll, hogy az otthoni munkavégzés és a házhoz szállítással vásárlás teljesen általános jelenséggé válik a világ minden részén.
Talán kevesebb szó esik róla, de a lezárások a személyközi és a vállalati kommunikációt is megváltoztatták. Most természetesen inkább az utóbbiról szeretnék gondolkodni egy kicsit. Az otthoni munkavégzés miatt teljesen álalánossá váltak az online meetingek, a vállalati email körlevelek és az egyéb kevésbé személyes, elektronikus kommunikációs csatornák. Természetesen ezek korábban is velünk voltak, de jól kiegészítették a vállalati kommunikációs mix többi elemét (személyes megbeszélések, all-staff meetingek, csapatépítő rendezvények stb.). Mindegyiknek megvolt a helye és jelentősége – ezt a rendszert borította fel a koronavírus-járvány és a járványügyi intézkedések során életbe lépett lezárás.
Vissza a régi mederbe!
Úgy vélem, a kommunikáció megváltozása, illetve a személyes érintkezések visszaállítása az egyik legnagyobb kihívás most a vezetők számára. Könnyű beleesni ugyanis abba a csapdába, amit akár folyóvíz effektusnak nevezhetünk. Ahogyan a is víz mindig arra folyik, amerre szabad utat kap, a vezetők is hajlamosak a könnyebb ellenállás irányába menni. Most is fennáll a veszélye, hogy a vírushelyzet elmúltával a kommunikáció továbbra is megmarad az elektronikus csatornákon, hiszen a személyes beszélgetések sokszor időigényesebbek, kényelmetlenebbek, nehézkesebbek és kevésbé kontrollálhatók. Viszont ez veszélyes dolog, hiszen a személyes beszélgetés fontos része a vállalatok belső kommunikációs folyamatinak: egy csomó olyan dolog jöhet felszínre ilyenkor, ami létfontosságú információ a vezetők számára. Ráadásul a személyes beszélgetések során olyan impulzusokat is át lehet adni és nem utolsó sorban érzékelni, amelyek sokban árnyalhatják a közléseket.
Figyeljünk hát arra, hogy az újranyitás során ne hanyagoljuk el a korábban használt személyes kommunikációs csatornák és platformok visszaállítását, hiszen a személyes kapcsolatok hálója a vállalatok fontos része.