Az eldobható műanyagok

Az utóbbi időszakban a koronavírussal kapcsolatos hírek egyre kevésbé vannak a média fókuszában, így újabban jut hely és figyelem egyéb témáknak is. Az eldobható műanyagokkal kapcsolatos szabályzás kérdése is ezek közé tartozik. Ennek kapcsán eszembe jutott, hogy a cégek számára is mennyire fontos az alkalmazkodóképesség.

A műanyag sztori

A környezetünk védelmét, a természetes növény- és állatvilág megőrzését én is nagyon fontosnak tartom. A műanyagokkal kapcsolatos szabályozások változását csupán annyiban követtem, amennyiben az Euronics áruházak működését is érintette. Ezen túl, csak az átlagos médiafogyasztó tudásával rendelkezem a témáról. Ami a lényeg: követve az Európai Unió idevágó szabályozását, rövidesen nálunk Magyarországon is megszűnik az egyszer használatos műanyagok (pl. szívószálak, poharak, evőeszközök, tányérok) használata. Ez a természetvédelem szempontjából persze mindenképpen örvendetes, ugyanakkor számos kérdést felvet. Mi lesz azokkal a vállalkozásokkal, amelyek ezeket előállítják, vagy éppen ezeket nagy mennyiségben használják a mindennapi működésük során.

Menedzsment kérdés

Ha valaki manapság menedzsment szakirodalmat olvas, inkább előbb mint utóbb beleakad az innováció szükségességét és hasznát ecsetelő írásokba. Ezzel sok szempontból egyet is értek.

Az innovációnak fontos szerepe van az előre lépésben, vagyis a vállalatok folyamatos fejlődésében. Ám a megváltozott működési körülményekhez történő alkalmazkodás képessége legalább olyan fontos. Egyszer sem biztos ugyanis, hogy a leginnovatívabb vállalat alkalmazkodik a legkönnyebben egy-egy váratlan új helyzethez

A koronavírus járvány, és a járvány elleni küzdelem intézkedései az utóbbi hónapokban különösen próbára tették a vállalatok alkalmazkodóképességét. Úgy gondolom, az egyszer használatos műanyagokkal kapcsolatos szabályozás szintén ilyen próbatétel lehet sok-sok vállalkozás számára. Megszűnik, vagy legalábbis alapvetően átalakul egy egész piac. Gyártók, kereskedők, felhasználók várják a pontos információkat határidőkkel, illetve egyéb részletekkel kapcsolatban. Ki az a gyártó, aki idejében készült B-tervvel? Melyik forgalmazónak van már alternatív beszerzési forrása? Vajon a felhasználók időben felkészültek-e a váltásra? Kérdések, amelyek a vállalkozások alkalmazkodóképességét tesztelik.

Stratégiai döntések

Nem tudom, hol olvastam azt a szellemes mondást, hogy a jó stratégiai terv legfontosabb eleme a flexibilitás. Ezt úgy fordítom a magam számára, hogy a hosszú távú tervezés alapvető követelménye, hogy kódolva legyen bele az alkalmazkodás képessége. Fontos, hogy a vállalat válaszolni tudjon a váratlan helyzetekre, sikeresen kerüljön ki a hirtelen támadt viharokból, a szabályozási környezet vagy a piac villámgyors változása se küldje padlóra. A jó menedzsernek nem szabad félnie attól, hogy szükség esetén hozzányúljon a beváltnak hitt üzletei modellhez, hogy teljesen új piacokat keressen, hogy szükség esetén korábban hiányzó kompetenciákat szerezzen a vállalat számára. Csak így válhatott sikeres reklámpiaci óriásvállalattá a WPP holding, amely a kezdetekben bevásárlókocsikat gyártott, ma pedig reklám-, médiaügynökség és tanácsadó céghálózatok sokaságát tulajdonolja; az Amazon, amely eredetileg online könyvesboltként kezdte a működését, vagy mondjuk a Nokia, amely eleinte még gumicsizmákat is gyártott. De mindig képesen voltak alkalmazkodni, és nem féltek új irányokba indulni, ha szükségesnek látták.  

Hamarosan tilos lesz forgalomba hozni olyan egyszer használatos műanyag termékeket, amelyeket ki lehet váltani más, könnyen beszerezhető és megfizethető termékekkel. Ilyenek például az evőeszközök, a tányérok és a szívószálak.
Hamarosan tilos lesz forgalomba hozni olyan egyszer használatos műanyag termékeket, amelyeket ki lehet váltani más, könnyen beszerezhető és megfizethető termékekkel. Ilyenek például az evőeszközök, a tányérok és a szívószálak.