Számos korábbi posztomban kifejtettem már, hogy a sport milyen fontos tanulságokkal szolgálhat a vállalatvezetők számára. Most, amikor mindenki az oroszországi futball világbajnokság lázában ég, számos kiváló menedzsment példát hozhatunk a foci világából is.
Mit tanulhatunk a foci vb meccseit nézve?
Vegyük például a Franciaország-Belgium meccset. A tét hatalmas volt, hiszen a két szomszédos ország csatájának győztese a döntőbe jut. Igazi világsztár sportolókat vonultatott fel mindét válogatott. Az egyik sportlap kiszámolta, hogy a pályára lépő focisták összesen körülbelül 500-600 milliárd forintot érnek, ami az átlagos futballrajongó számára elképzelhetetlenül nagy összeg. Az egymás ellen vívott korábbi mérkőzések statisztikái szerint a két csapat közel egyenlő eséllyel rúghatta a labdát. Nem volt egyértelmű esélyes, az izgalom a tetőfokára hágott. Ilyenkor általában mindenki a sztárokat figyeli, tőlük várja a megoldást, az új ötletet, a győzelemre vezető passzokat, gólokat. Ez esetben nem így történt: a csatárok eredménytelen támadásai után a francia védő, Samuel Umtiti fejelt a belga kapuba. Mint később kiderült a győztes gólt szerezve ezzel.
Hogy mit tanulhatunk ebből mi, vállalatvezetők? Számtalanszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor hatalmas tétel járó döntéseket hozunk (piacra lépések, akvizíciók, új termékek bevezetése stb.), vagy egyszerűen csak a napi munkamenet során találkozunk nehezebb helyzetekkel. Ilyenkor mindenki hajlamos arra, hogy a döntéselőkészítés „sztárjaira”, azaz a jól bejáratott kollégák véleményére, ötleteire hagyatkozzon. A francia hátvéd váratlan gólja azonban arra figyelmeztet: jó ötletek, megoldások bizony a szervezet bármelyik részéből érkezhetnek. Érdemes olyan platformokat, fórumokat teremteni a vállalatnál, amelyek támogatják a tudás felszínre kerülését. Mivel az egyes cégek kultúrái igencsak eltérők lehetnek, ezt minden vezetőnek magának kell kikísérleteznie. Vannak cégek, ahol jól működhet egy egyszerű ötletláda, amelybe minden munkatársa – akár névtelenül – beledobálja kis cetlikre írt ötleteit, elképzeléseit. Másol az ennél formálisabb megoldások lehetnek célravezetők (reggeli kávé a CEO-val, széles körben zajló közös megbeszélések stb.)